Energetická rovnováha

13. listopadu 2007 v 9:48

Příjem kalorií by měl odpovídat tomu, kolik energie náš organismus vydá. Znalost a pochopení fungování energetické rovnováhy v našem organismu je jeden z kroků pro udržení zdravé tělesné váhy.


Člověk by měl v optimálním případě jíst právě tolik, kolik jeho tělo potřebuje energie. Do této energetické rovnováhy se můžeme dostat nejen hlídáním kalorií ve stravě, ale i větším výdejem energie. Proto je dobré vědět, na co všechno naše tělo energii potřebuje. V zásadě se jedná o tři oblasti, podstatně ovlivnit můžeme ale jen jednu z nich: energii spojenou s pohybem.

Energie potřebná k zachování základních životních funkcí

Pro mnohé bude asi překvapivé, že nejvíce energie vydává náš organismus na zachování základních životních funkcí (používá se termín klidový metabolismus). Asi 60 až 70 procent celodenní energie využije tělo k tomu, aby vůbec fungovalo v klidu a za normální teploty, aniž bychom vyvíjeli nějakou fyzickou činnost. Konkrétní hodnoty klidového metabolismu záleží na pohlaví, hmotnosti, výšce a věku každého člověka. Obecně lze říci, že ženy jí vydávají méně než muži: za období jednoho dne muži spotřebují v průměru 1700 kcal (7140 kJ), ženy 1500 kcal (6300 kJ). To znamená, že ženě stačí na zajištění základních funkcí přijímat o něco méně kalorií. Více energie než ostatní vydávají také lidé s větší hmotností a výškou - ,větší tělo" má zkrátka větší klidovou energetickou spotřebu. Na druhou stranu vyžaduje organismus všech lidí méně energie s přibývajícím věkem. To je příčinou známého povzdechu: ,Jím stejně, jako jsem jedla vždycky, a najednou přibývám." Teoreticky se klidový metabolismus u ženy vysoké 1,65 m a vážící 55 kg zpomaluje mezi 20. a 50. rokem věku o 11 procent. Konkrétní údaje u každého člověka lze kromě složitého měření zjistit i matematickou rovnicí.

Energie potřebná na strávení potravy

Málo známý je fakt, že 10 až 15 procent energie vydá náš organismus při konzumaci a trávení potravy. Konkrétní číslo závisí na množství požitého jídla, jeho konzistenci a v neposlední řadě na jeho složení - stoupá při trávení potravy s vysokým obsahem bílkovin. Nejvíce této energie vydáváme asi hodinu po jídle.

Energie spojená s pohybem

Svým chováním ovšem můžeme opravdu výrazně ovlivnit pouze třetí oblast, kvůli níž náš organismus vydává energii: pohyb. Zde jsou totiž hodnoty spotřebované energie nejvíc variabilní - od 20 procent u lidí neaktivních až po 50 procent u aktivních sportovců. Pohyb je tak nejjednodušším způsobem, jak donutit tělo spálit víc kalorií, a tím případně zhubnout. Nejenže organismus vydává víc energie při samotném cvičení či jiném pohybu, ale po déletrvajících, dostatečně dlouhých aktivitách nějaký čas přetrvává výdej energie na vyšší úrovni, než je ta klidová.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 darkness darkness | Web | 13. listopadu 2007 v 15:15 | Reagovat

Ahoj, pěknej blog a hubnutí ti fakt jde.Nechtěla by jsi se spřátelit a občas zaběhnout na můj blog.Byla bych ráda a myslím, že by mi to moc pomohlo, fakt.

Je strašně motivující když někdo občas napíš komentář....

www.tobethin.blog.cz

díky

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama